Niedawno pożegnaliśmy zagrożenie pandemią, by z początkiem roku poczuć widmo konfliktu i przyjmować miliony uchodźców zza wschodniej zagranicy. Do tego szalejący klimat, inflacja, wzrost cen towarów i usług i zmniejszona skłonność Gości do wydawania pieniędzy ze względu na rosnące raty kredytów i kosztów budżetów domowych, oraz rosnące koszty energii – tak w skrócie można opisać sumę zmian w mikro- i makrootoczeniu.
Liderzy potrzebują radzić sobie ze zmianami i przede wszystkim wpływać no to, co jest możliwe do zmienienia w swoim otoczeniu.
Na co szczególnie warto zwrócić uwagę?
Planowanie
Planowanie działań powinno być pochodną budżetu, w którym określa się bilans przychodów i kosztów, który operacyjnie przekłada się na sprzedaż określonej liczby usług dla Gości po określonej cenie. Dzięki tym i formacjom można konstruować plan operacyjny, realizować, sprzedaż, dobierać personale, szklić i motywować, a także określać zadania i cele dla działów i cele indywidualne.
Rekrutacja
Dwudziestolatkowie, czyli „Zetki” na rynku pracy to wyzwanie dla kierowników, czasem o 10 lat starszych kolegów i koleżanek. Mający nieodkryty potencjał, nie wyrażone cele (czasem drobne jak zakup nowego telefonu) 20- latkowie wymagają kompletnej zmiany nawyków myślowych u swoich przełożonych, zmiany metod i zasad komunikacji, a przede wszystkim profesjonalnych narzędzi adaptacji w miejsce pracy (procedury i instrukcje) , szkolenia (wewnętrzne i zewnętrzne), jasna komunikacja, wsparcie i cierpliwość, skuteczna motywacja i świadomość różnorodności pod względem zachowań, potrzeb, doświadczenia zawodowego, przyjmowanych ról w miejscu pracy. To wszystko potrzebuje wiedzieć współczesny lider i z pokorą przyjąć postawę ciągłego doskonalenia się i chęcią dzielenia się już posiadaną widzą ze współpracownikami.
Rozwój pracownika i motywacja
Edukacja branżowa nigdy nie była tak ważna jak obecnie. Część pracodawców żyje w przekonaniu, że „u nas w zasadzie to nie sensu szkolić ludzi, bo rotacja jest duża i ludzie szybko odchodzą do innej firmy”. Jeśli tak jest, to znaczy, że szkolić trzeba kierowników, bo ludzie nie odchodzą od firmy tylko od przełożonego. Motywacja pracownika zaczyna się już od rozmowy rekrutacyjnej, na której to pracodawca potrzebuje się „umieć sprzedać” i umieć odpowiednio zdiagnozować czy i na jakim miejscu można wykorzystać talenty i zasoby osób, które przychodzą do restauracji/pensjonatu/hotelu. Często są to osoby bez kwalifikacji, ale z determinacją pozyskania pieniędzy na zaspokojenie swoich potrzeb i chęcią rozwoju i nauczenia się konkretnych umiejętności. Z praktyki wiemy, że do nawiązania dobrej relacji z młodymi pracownikami czasem trzeba dokonać całkowitego „demontażu mentalnego” u kierowników działów, czy dyrektorów obiektów, żeby przewodzić w takim zespole i zadbać o rozwój pracownika.
Podejmowanie decyzji
W podejmowaniu decyzji należy wykorzystać połączenie tzw. wiedzy „twardej” i „miękkiej” przez lidera. Twarde podstawy do decyzji to wiedza dotycząca procesów, aktywów, posiadanych systemów i opisujących je: wskaźników, liczb, wartości, miar, które zapewniają obiektywizm oceny danej sytuacji/trendu/działań w poszczególnych działach/procesach usługowych. Trzeba pamiętać, że wskaźniki muszą obejmować zarówno kryteria jakościowe (efektywność, skuteczność, identyfikację, identyfikowalność, przydatność, dokładność), a także wartościowe (przychody, koszty, wyniki, rezultaty finansowe) dotyczące realizacji celów finansowych. Wiedza miękka pozwala ocenić poziom: zaufania, talentów, ocenianie postępu pracowników z zakresie zaplanowanego rozwoju kompetencji (od poziomu niewykwalifikowanego, poprzez wykwalifikowany, ekspercki, do poziomu lidera), styl pracy, postawę, chęć rozwoju, otwartość na zmianę itd. Lider potrafi w oparciu o wiedzę twardą podejmować odpowiednie działania miękkie (informacja zwrotna, radzenie sobie z konfliktami, wpływanie na role/zachowania, a w efekcie na postęp w rozwoju pracownika, który przekłada się na sukces finansowy firmy/pracowników.
Analiza błędów w procesie zmian
Błąd jest informacją, czasem jedyną istotna jaka dotrze do kierownika. Dzięki takiej informacji kierownik pozyskuje wiedzę, lub przynajmniej sygnał do zbadania, co należy poprawić w organizacji, żeby unikać błędów w przyszłości. Lider powinien korzystać z metod umożliwiających analizę błędów (przyczyn problemów, głębokości i złożoności problemu), zanim on będzie niszczył firmę od środka, a także korzystać z metod zapobiegawczych (audyty jakości usług , audyty finansów firmy, audyty relacji, raporty finansowe, raporty kierownicze) żeby stymulować proces zmian w organizacji i śledzić odstępstwa od planu.
Co czeka lidera w obecnych czasach – przede wszystkim zmiana samego siebie, bo nie sposób sprostać nowym czasom stosując stare metody działania.